top of page

טיפול בילדים: השוני בין ילד למבוגר

בקליניקה אני בעיקר רואה תינוקות וילדים המגיעים עם חולשת מערכת חיסון, בעיות נשימה ובעיות עיכול. בטיפול הראשון אני מתשאלת את הילד בעזרת ההורה ,עם דגש על הבעיה בגללה הם הגיעו לטיפול, אני מבצעת אבחנת גוף ע"י בדיקת מרידאנים ואזורי אבחנה בגוף הילד ועל סמך אלו אני מגבשת אבחנה ואסטרטגיה טיפולית מתאימה.

הטיפול שלי בילדים מורכב ממספר שיטות טיפול במגע וכן מדיקור וצמחי מרפא. שיטות המגע הן-"שונישין"(שוני-ילד קטן ,שין-מחט)-טיפול יפני לילדים במחטים לא חודרניות . הרעיון הוא לטפל מבלי לגרום לפחד, כאב ותגובה רגשית אצל הילד. אני משתמשת בכלי מתכת קטנים היוצרים גירוי למרידיאנים ולנקודות הדיקור. בנוסף אני משלבת בטיפול בילד גם טווינה לילדים ,שיטה המורכבת ממספר טכניקות מנואליות על נקודות ואזורים מסוימים בגוף.

כשאני מטפלת בילדים ובתינוקות חשוב לי מאוד ליצור תחושת אמון ונינוחות, אשר הכרחיים ליצירת שיתוף פעולה של הילד ותרומתו להצלחת הטיפול. כשהילד סומך עליי, מרגיש נוח והטיפול נעים לו, אוכל לשלוף את חרב האבירים\מקל הקסמים\פיקפיק(זוהי המחט המיוחדת לילדים) מבלי לגרום לפחד ורתיעה.

במידת הצורך אני משלבת בטיפול גם פורמולות צמחים מיוחדות לילדים.

טיפול בילדים הוא חוויה מיוחדת עבורי, מכיל בתוכו יצירת קשר מיוחד עם הילד וההורה כאחד כשהטיפול הוא טוב, ההד שלו נכנס לחייהם ויוצר שינוי נכון ובריא.

מה השוני בין ילד למבוגר?.

ישנם הבדלים בסיסיים בין ילד למבוגר ,אפרט כאן את הסינדרומים האופייניים לילדים.

Children spleen is often insufficient""

הטחול ע"פ הרפואה הסינית אחראי על תהליך העיכול, ספיגה של חומרים והפיכתם לאנרגיה. לפני הלידה העובר לא צריך לעכל מזון, הוא מקבל את כל מה שהוא זקוק לו מהאם. לאחר הלידה אכילה וספיגה של מזון הן אחת מהבעיות הגדולות של הילד. המשמעות היא שהטחול צריך לעבוד מאוד קשה וכתוצאה מכך נחלש. על כך רופא סיני אחד אמר "טיפול בילדים הוא פשוט, כל מה שהם סובלים ממנו הוא בעיות עיכול"

בגלל חולשה זו של הטחול נוצרת בגוף ליחה אשר נוטה להצטבר במערכת הנשימה ולהתבטא כדלקות אוזניים, נזלת , אדנואידים ( שקד שלישי ) וכו' .

ילדים הם יותר יאנג

תנועתיות, דינמיות, תהליך של גדילה .ילדים משתנים ומתפתחים במהירות, גם ברמה הנפשית, כל דבר הוא ראשוני ודרמטי עבורם.

ילדים חמים יותר באנרגטיקה שלהם ולכן שכיח מאוד שייחלו במחלות חום. יכולים להעלות חום במהירות רבה. באותה מהירות ילד גם יכול להיפתר ממחלה, מחט או עיסוי בנקודה מתאימה יכולים לעשות פלאים.

חולשת צ'י הריאות והצ'י המגן-מערכת חיסון ונשימה.

נטייה למחלות בדרכי הנשימה-סינוסים ,אף, ריאה. נובעת מכך שהילד בא מעולם שמערכת הנשימה לא עבדה בו(תקופת העוברות). כמו כן יש גם קשר רגשי. ה- po (הפן הרגשי של הראות), עדיין חלש בתקופת הילדות ולכן קיימת חולשה בסיסית באיבר הריאות.

גם מערכת החיסון נבנית בשלב זה ולכן ילד הנחשף לראשונה לוירוסים וחיידקים(שנה ראשונה בגן לדוגמא) חולה הרבה.

Organs are fragile and soft ,qi easily leaves its path""

הכוונה בביטוי זה היא שבגלל שילדים הם כה עדינים, גורמים חיצוניים יכולים להשפיע עליהם בקלות.

הם בקלות יכולים להתחמם יתר על המידה במזג אוויר חם ובאותה מהירות להצטנן במזג אוויר קר .הם חשופים יותר ממבוגרים לווירוסים ובקלות מושפעים משינויים בהרגלי התזונה.

Children easily become ill, and their illnesses quickly become serious""

קצב התפתחות מחלות בילדים הוא מהיר ויכול להיות מלחיץ. במחלות חום הטמפרטורה יכולה במהירות לעלות, התקררות בקלות יכולה להפוך לדלקת ראות ולסכן את חיי הילד, שלשול יכול בקלות להפוך לחמור ומסכן חיים.

"yin and yang organs are clear and spirited .they easily and quickly regain their health"

למרות שמחלות בילדים בקלות יכולות להפוך לחמורות, ילד יכול מיידית להגיב לכל סוג של טיפול.

גם כשמחלה נראית חסרת תקווה, ילדים יכולים בקלות להחלים. זה מדגיש את הקשר האדוק בין בריאות ונפש. ילדים מושפעים מ"שבע הרגשות." לדוגמא-בפתאומיות ילד יכול לכעוס בצורה קיצונית או להיות מוצף בעצב, רגשות קיצוניים יכולים להיות קשורים להתפתחות מחלות.

כמו כן ילדים מושפעים מאוד מרגשות של אנשים שבסביבתם, בעיקר הוריהם. חרדה או אי שקט שחש ההורה ישתקפו במהירות אצל הילד.

אפשר לראות שילדים מתחת לגיל 7 הם בעלי מעט מודעות לרגשותיהם ועוד פחות יכולת שליטה בהם. זו הסיבה שהילדים נוטים "לאסוף" רגשות מאלו המקיפים אותם. אימהות רבות חוות תופעה זו, כשתינוקם משקף רגשות שהן חוות בעצמן, שמח כשהן שמחות וחסר שקט כשהיא חשה כך.

מתבסס על ספרו של ג'וליאן סקוט "acupuncture in the treatment of children"

                 פוסטים אחרונים 
                                 תגיות 
  Qi Sha בפייסבוק - הצטרפו:
  • Facebook Classic
bottom of page